10 klassikkoa

Monissa kirjablogeissa ja lukupäiväkirjoissa on kiertänyt tämä mielenkiintoinen haaste, jonka tarkoituksena on siis yksinkertaisesti lukea 10 klassikkoa. Tämä haaste sopii minulle kuin nenä päähän, sillä häpeäkseni on pakko tunnustaa että vaikka luenkin paljon, jostain syystä olen äärettömän huono tarttumaan klassikkokirjoihin. En ole lukenut Sinuhea tai muutakaan Waltaria, Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan olen onnistunut jättämään muutaman kerran kesken (vaikka olen nähnyt kummankin elokuvan kymmeniä kertoja ja Tuntematon lukeutuu ehdottomasti suosikkileffoihini kautta aikojen), puhumattakaan Täällä pohjantähden alla -trilogiasta. Rakastan Jane Austen -filmatisointeja (Mr. Darcy, aah <3), mutta omat austenini pölyttyvät hyllyssä koskemattomina. Anna Kareninakin löytyy omasta kirjahyllystäni, mutta siihen koskemista en ole tohtinut vielä edes ajatella... :) Näin ollen otan nyt haasteen vastaan, rohkaisen mieleni, ja otan tavoitteekseni lukea 10 klassikkoa tämän vuoden aikana!


Ja valitsemani klassikot ovat seuraavat:

1) Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
2) Jane Austen: Kasvattitytön tarina
3) Emily Brontë: Humiseva harju
4) Charlotte Brontë: Kotiopettajattaren romaani
5) Maria Jotuni: Huojuva talo
6) Väinö Linna: Tuntematon sotilas
7) Leon Uris: Mila 18
8) John Steinbeck: Ystävyyden talo
9) Helvi Hämäläinen: Säädyllinen murhenäytelmä
10) Arthur Conan Doyle: Baskervillen koira

Austenia, Brontën sisaruksia, vähän kotimaista ja muutama muu joiden lukemista olen suunnitellut iät ja ajat. En ihan tohtinut laittaa tähän listaan sitä Sinuhea tai Anna Kareninaa, mutta näistä on hyvä aloittaa. :)

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen lista. Miten päädyit juuri näihin klassikoihin?

    VastaaPoista
  2. Suurin osa näistä kirjoista löytyy omasta hyllystä, ja loput ovat sellaisia jotka olen jo pitkään halunnut muutenkin lukea mutta en ole vain saanut aikaiseksi tai tohtinut aloittaa. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit