Blogistanian äänestys vuoden 2015 parhaista kirjoista
Taas on se aika vuodesta, kun kirjabloggaajat äänestävät edellisen vuoden parhaista uutuuskirjoista. Itselläni on nyt se ikävä tilanne, että vaikka olen lukenut monta aivan huikeaa viimevuotista romaania ja tietokirjaa, en ole ehtinyt blogata kaikesta lukemastani. Siksi en anna ääniä kuin yhdessä kategoriassa, eli Blogistanian Finlandiassa.
Minun ääneni menevät tällä kertaa näin:
3 pistettä: Selja Ahava: Taivaalta tippuvat asiat
2 pistettä: Leena Krohn: Erehdys
1 piste: Elina Hirvonen: Kun aika loppuu
Kirjapalkintojen voittajat julkistetaan huomenna 14.1.2016 klo 10 seuraavissa blogeissa:
Blogistanian Finlandia: Kulttuuri kukoistaa -blogi
Blogistanian Globalia: Kirjallisena -blogi
Blogistanian Tieto: les! lue! -blogi
Blogistanina Kuopus: Luetaanko tämä -blogi
Minun ääneni menevät tällä kertaa näin:
3 pistettä: Selja Ahava: Taivaalta tippuvat asiat
2 pistettä: Leena Krohn: Erehdys
1 piste: Elina Hirvonen: Kun aika loppuu
Kirjapalkintojen voittajat julkistetaan huomenna 14.1.2016 klo 10 seuraavissa blogeissa:
Blogistanian Finlandia: Kulttuuri kukoistaa -blogi
Blogistanian Globalia: Kirjallisena -blogi
Blogistanian Tieto: les! lue! -blogi
Blogistanina Kuopus: Luetaanko tämä -blogi
*****
Vaikken voikaan antaa enempää ääniä, en malta olla kertomatta, kenelle olisin niitä antanut, jos olisin voinut. :)
Finlandia-kategoriassa äänestäminen oli nyt helppoa kuin heinänteko. Minulla oli bloggaukset vain kolmesta varteenotettavasta ehdokkaasta, vain järjestys piti päättää. Mutta kaikki olisi ollut paljon vaikeampaa, jos olisin ehtinyt blogata Katja Ketun Yöperhosesta, Leena Landerin teoksesta Kuka vartijoita vartioi, Laura Lindstedtin Finlandia-palkitusta Oneironista, Asko Sahlbergin Irinan kuolemista ja Petri Tammisen Meriromaanista. Siinä viime vuoteni kovimmat kotimaiset noiden äänien saaneiden lisäksi, eli kärkikolmikkoon olisi todella ollut tunkua.
Globalia-kategoriassa olisin halunnut antaa ääneni George Saundersin Joulukuun kymmenennelle, Mihail Shishkinin Neidonhiukselle ja John Williamsin Stonerille. Saunders ja Williams ovat minulla vielä keskenkin, mutta tiedän jo nyt, että käsissäni on niin kuumaa kamaa, että äänien päättämisessä ei olisi tehnyt tiukkaakaan.
Tieto-kategoriaan sopivia teoksia luin melko vähän, mutta ääniä antaisin ehdottomasti ainakin Helena Ruuskan Eeva Joenpelto -elämäkerralle sekä Satu Rämön mainiolle teokselle Islantilainen voittaa aina. Samoin juuri aloittamani Teemu Keskisarjan Kirves olisi ehdottomasti ansainnut löytyä listalta, niin hyvältä kirja vaikuttaa.
Kuopukseen minulla ei olisi kuin yksi ehdokas: Iiro Küttnerin ja Ville Tietäväisen Puiden tarinoita sarjan uusin teos, Merenkulkija.
Nämä kaikki loistavat teokset aion blogiini toki ennemmin tai myöhemmin tuoda, vaikkeivät postaukset äänestyksiin enää ehdikään. :) Sitä odotellessa siis.
Ahava sai minultakin täydet pisteet <3
VastaaPoistaVillis, Ahava on <3 !
PoistaSatu Rämö olisi minultakin pisteitä saanut, mutta en viitsinyt Tiedossa äänestää, kun luin niin vähän tietokirjoja viime vuonna.
VastaaPoistaJonna, voi harmi, nyt Rämön hieno kirja jäi vaille meidän pisteitämme. Onneksi kirja taisi pärjätä kuitenkin ilman niitäkin aika hyvin. :)
PoistaOi, tuo Eeva Joenpelot elämäkerta olisi pitänyt lukea.
VastaaPoistaStoner olisi takuulla ollut listallasi;)
<3
Leena, Joenpellon elämäkerta on yksi parhaista pitkään aikaan. Lue ihmeessä se! <3
PoistaJa kyllä, Stoner olisi ollut se kolmen pisteen kirja minullekin, ei voi mitään. :)
<3
Hyviä valintoja :)
VastaaPoistaMai, niin minustakin. :)
PoistaHirvonen sai myös minulta yhden pisteen. Vaikuttava kirja!
VastaaPoistaAmma, Hirvosen kirja oli väkevä lukukokemus. Vieläkin menee kylmät väreet, kun sitä ajattelee. Vaikuttava, kyllä!
PoistaSun kärkikolmikossa ovat juuri ne, joita mietin myös, mutta eräät toiset kolme menivät tällä kertaa edelle ja yksi niistä on juurikin Meriromaani. Ihanaa siis, että annoit pisteesi näille kolmelle! :-)
VastaaPoistaKaisa, ihanaa, että sinä taas annoit pisteitä Meriromaanille! <3 Voi kunpa olisin ehtinyt kirjoittaa siitä... :)
PoistaAhavan kirja on kyllä niin hieno! <3 Pitäisi lukea se Ahavan esikoinenkin, oletko sinä lukenut?
VastaaPoistaSinulta on tulossa postauksia upeista kirjoista sitten, kun ehdit: Stoner, Neidonhius, Yöperhonen... Irinan kuolemienkin uskon olevan hyvä. Jospa nyt vihdoin korkkaisin pian ekan Sahlbergini!
<3
Katja, olen niin samaa mieltä! <3 Ahavan esikoista en ole lukenut. Haluan kyllä, mutta sen aihe vähän jännittää - pelkään, että se tulee hieman liian lähelle. Mutta jossain vaiheessa, kyllä.
PoistaNo niin olisi tulossa, kun vain löytyisi hetki aikaa keskittyä blogiin rauhassa. :-/ Tuntuu aina vähän työläämmältä kirjoittaa kirjasta, jonka lukemisesta on kulunut aikaa, ja upeasta kirjasta sitä haluaisi osata sanoa jotain järkevää, tai ainakin yrittää välittää niitä tunnelmia, joita lukiessa on kokenut. Ja Sahlberg, voihan kirjarakkaus sentään! <3
<3
Olet lukenut aika pinon, mutta nyt saakin odotella postauksiasi hienoista kirjoista! ❤ Ahava jäi vielä lukematta, samoin kuin Yöperhonen.
VastaaPoistaErehdys on kuitenkin samalla paikalla kuin minullakin. Se on hieno!
Elina, se tässä onkin vähän ongelma: ehdin kyllä lukea (ja siitä yritän koko ajan pitääkin kiinni, että ehtisin lukea joka päivä edes vähän), mutta aika on siinä määrin kortilla, että blogiparka on välillä aivan heitteillä. :) Mutta kirja ja postaus kerrallaan... :) Voi lue ihmeessä molemmat! Ahavan kirja on aivan ihana, ja Yöperhonen toisella tapaa aivan tavattoman hieno! <3
PoistaJa Erehdys, voi että! <3