Päiväretki: Fiskars, Tammisaari ja Hanko

Kotimaan matkailujutut jatkuvat, sillä maanantaina teimme ystävien kanssa päiväretken aivan eteläisimpään Suomeen. Ajoimme ensin päiväkahveille Fiskarsiin, sieltä päivälliselle Tammisaareen, ja lopuksi jäätelölle Hankoon. Päivä oli aurinkoinen ja hellettä piisasi (vähän liikaakin meikäläisen makuun), mutta retki oli kuumuudestakin huolimatta hieno ja antoisa. Näimme vaikka mitä hienoa, ja jälleen kerran sitä sai todeta, miten mahtava matkailukohde tämä oma kotimaamme onkaan. Ihanat Fiskars ja Tammisaari olivat minulle ennestään tuttuja, mutta hurmaavassa Hangossa vierailin nyt ensimmäistä kertaa. Rakastuimme kaupunkiin kertaheitolla, ja katselimme ihania pitsihuviloita ja merenrantataloja sillä silmällä, kuvittelimme mihin niistä muuttaisimme jos se olisi mahdollista, ja millaista niissä olisi asua. Ihanaa, ihan varmasti. ♥

Pidemmittä puheitta näytän teille, missä kaikkialla kävimme. Innostuin taas kerran, kuten minulle valokuvatessa tuppaa aina käymään, ja kuvia on niin paljon, että pyydän jo etukäteen anteeksi. :) (Fiskarsin, Tammisaaren ja Hangon syy. Mitäs ovat niin nättejä, että pitää ottaa satamäärin kuvia!)

Fiskarsin ruukissa kävimme kahvilla aivan ihanassa paikassa. Ystäväni bongasi jo etukäteen Petris Chocolate Roomin kotisivut, ja sinnehän oli toki pakko mennä. Todella ihana paikka se olikin, suussasulavia juustokakkuja ja suklaita tiskit pullollaan. Itse maistoin kuvan kinuskijuustokakkua, ja voin kertoa että harvoin olen syönyt mitään noin hyvää. ♥

Tornikellorakennuksesta löysimme myös toisen ihanan paikan: kirjakahvila Cafe Antiquen. Katsokaa nyt, miten nättiä, ja kirjoja kaikkialla. Ooh. ♥

Seuraavaksi saavuimme Tammisaaren vierasvenesatamaan.

Söimme hyvin rannan Ravintola Albatrossissa. Merinäköala, aurinkoinen päivä ja erinomainen toast skagen. Kyllä kiitos!

Tammisaaren kirkon torni.

Sulattelimme ruokaa kävelemällä Tammisaaren idyllisessä Vanhassa kaupungissa. Oli niin nättiä, että.

Lopulta saavuimme Hankoon. Rannasta löytyi heti vaikuttava muistomerkki. (Ystäväni naureskelevat tälle sota-ajan museoihin ja historiallisiin muistomerkkeihin kohdistuvalle intohimolleni. En saanut seuraa Hangon rintamamuseoon tai muistokorsuun, höh. Pitää mennä sinne uudemman kerran. Terkkuja vaan N.:lle ja H-M.:lle! :D )

Oih! Täydellinen ympäristö viettää kesäistä päivää! ♥

Ja nuo pitsihuvilat! Voiko kauniimpaa olla?

Eniten ihastuin kuitenkin noihin hurmaaviin valkoisiin uimakoppeihin, jotka toivat tuulahduksen sadan vuoden takaa. ♥ Yhdestä lempiblogeistani, hankolaisesta Kirjatoukka & Herra Kamerasta löytyy muutenkin aina superhienoja kuvia, mutta linkin takana on ihana juttu uimakopeista.

Semmoinen retki oli se. Jos jaksoitte rullailla tänne asti olen ihmeissäni mutta iloinen. :) Iloinen olen myös maanantaista - siispä iso kiitos ystävilleni ihanasta päivästä!

1. Hei, olen käynyt Fiskarsissa lykemattomia kertoja, kun mökki on lähikunnassa. Olet löytänyt vslokuviisi kivoja kuvakulmia ja Petri suklaapuoti on vielä käymättä. Kiitos vinkistä.

1. Inna Vaara, onpa teillä mökki ihastuttavalla seudulla. Suklaapuotia suosittelen lämpimästi, sieltä saa vaikka mitä herkkua! :)

2. Hienoja kuvia ja yksityiskohtia :) Hangon reissu on meilläkin ollut suunnitteilla, mutta jäänyt kun on ollut niin kuumaa... ehkä loppukesästä? Nuo pitsihuvilat ovat hurmaavia <3

1. Jane, kiitos! :) Hanko on varmasti syyskesälläkin (ja luultavasti ympäri vuoden) ihana, joten reissu kaupunkiin on yhtä mukava silloinkin. Minäkin rakastan noita pitsihuviloita. <3

3. Ihania kuvia! Ja osin tuttuja maisemia, tiedätkin, mistä aion lähipäivinä blogata. :)

Fiskars on eräs suosikkipaikoistani Uudellamaalla, Hankokin aivan hurmaava. Tammisaaressa en ole koskaan käynyt, mutta postauksesi perusteella vaikuttaa ehdottomasti käymisen arvoiselta paikalta.

Ja yleisesti kaikkeen: voi, miten nättiä voi ollakaan! <3

1. Katja, kiitos! <3 Hanko onkin ollut tämän vuoden kirjablogihitti! :) Minäkin olen haaveillut siellä käymisestä vuosien ajan: kuten tiedätkin, luen paljon ja mielelläni sota-ajoista kertovaa kirjallisuutta ja Hangon rooli toisessa maailmansodassa on kiinnostanut aina. Ja viime vuosina olen lukenut Matti Remeksen huippuja Hanko-dekkareita, jotka murhistaan huolimatta nostattavat melkoisen Hanko-kuumeen. :)

Fiskars on tosiaan ihana kesäpaikka, minunkin suosikkini. Tammisaaressa olen ollut ensi kertaa joskus viime vuosituhannella, kun kaupungissa järjestettiin jazz- ja bluesfestarit (en tiedä, onko niitä enää olemassa), ihastuin kaupunkiin jo silloin. Ihana paikka, kannattaa ilman muuta käydä! <3

No sanopas muuta! <3 :)

4. Oi, oi, oi! Ihania kuvia!!! Näkyikö Hangossa sitä meidän tsehovilaishuvilaa? Nuo rantakalliot ovat kyllä upeita!

1. Joana, kiitos! <3 Siellä oli vaikka minkälaisia huviloita, voi olla että kävelimme sen meidänkin huvilamme ohi. Siellä vasta onkin sitä kirjallisuuden kimallusta, kaupunki vain odottaa meitä! <3

5. Kiitos vaan itsellesi ihanasta päivästä! <3 Mahtavien kuvien myötä oli ihana palata tunnelmiin… kodin viileydessä. ;)

1. Ninnu, oli tosiaan aika kuumat oltavat maanantaina... ;) Kiitos vielä, oli huippua! <3

6. Sanon vain oih ja oih. Minulla on haaveissa päästä Hankoon tai sinne seudulle ainakin viikoksi ensi vuonna niin että vuokraisi sieltä jonkin mökin.. Seutu on ihana. Olet myös ottanut aivan upeita kuvia! Fiskarsiin pitänee myös ehdottomasti päästä tuonne Petris Chocolate Roomiin, eihän tuollaisia juustokakkuja voi jättää välistä!

1. Linnea, kiitos kuvakehuista! <3 Ja tiedätkö, ajattelin Petris Chocolate Roomissa sinua: paikka suorastaan huutaa pääsyä Kupista-sarjaasi! :) Aivan mahtava suklaapuoti ja kahvila, rakastaisitte sitä. Minäkin haaveilen pidemmästä Hanko-vierailusta, ja ensi kesän suhteen näyttääkin aika hyvältä. Kenties olemme siellä samaan aikaan. :D Toivottavasti pääset Hankoon pian!

7. Upeita kuvia, jälleen kerran! Kotimaassa haluaisin itsekin kierrellä enemmän, mutta ilman omaa autoa se tuntuu tulevan aina ihan liian kalliiksi. Mutta Porvoo, Hanko, Rauma... niihin täytyy päästä!

1. Katri, kiitos paljon! :) Porvoo, Hanko ja Rauma ovat tosiaan aivan mahtavia kesäkaupunkeja, ja kaikki näkemisen ja vaikka vähän pidemmänkin vierailun arvoisia. <3

8. Hyvin jaksoi rullailla! Hangon pitsihuvilat ovat tosiaan ihastuttavia - kelpais mullekin :D Fiskarsissa en ole koskaan käynyt, mutta kovasti haluaisin. Ehkä ensi kesänä. Kiitos tästä kierroksesta, nautin :))

1. Elegia, jee! :) Tuollaisessa hankolaisessa pitsihuvilassa olisi varmasti aika mukavaa asua. Voisin kuvitella että jos saisi asua tuon kaiken keskellä saattaisi mieli palaa vähän vähemmän muihin maisemiin. :) Fiskars on ihana. Ensi kesänä, kenties? :)

9. Upeita kuvia ja ihana kirjakahvila! <3

10. Me kävimme Hangossa ja jatkoimme laivalla Bengtskärin majakalle. Kotimatkalla ihailimme Hangon kuuluisat villat ja jatkoimme Tammisaareen ja siellä kiertelimme vanhoilla kujilla ja pysähdyimme syömään vierasvenesatamaan, sillä portissa luki all dogs are wellcome :) Tottakai menimme sinne syömään, koska koira oli mukana. Toisella puolen terassia oli hienot hiekkarannat ja toisella puolen vierassatama :) Upea päivä. Fiskarsin matka vielä edessäpäin.
    Ihania kuvia, niitä on kiva katsella :)

1. Mai, Bengtskärin majakalle mekin olisimme halunneet, mulla tällä kertaa siihen ei ollut aikaa. Ensi kerralla sitten. Mutta muuten olemme kulkeneet aika lailla samoja reittejä, hauskaa!

Kiitos kuvakehuista, tuli hyvä mieli! :)