Päivä 27: yllättävin juonenkäänne ja loppuratkaisu.

Kävin äsken katsomassa Colin Firthin loistavan Kuninkaan puheen, ja olen nyt aivan muissa maailmoissa. :) Onneksi olin kuitenkin miettinyt tämän päivän haastekysymystä etukäteen, muuten en osaisi vastata tähän varmaankaan mitään...

Yksi yllättävimmistä juonenkäänteistä mitä tulee mieleeni, on viime vuonna lukemassani Audrey Niffeneggerin Hänen varjonsa tarinassa. En tietenkään voi kertoa mistä on kysymys, mutta tämä käänne tuli aivan "puun takaa" enkä olisi osannut mitenkään arvata sitä ennalta.







Yllättävin loppuratkaisu taas löytyy ikisuosikistani, Agatha Christien klassikkodekkarista Kymmenen pientä neekeripoikaa. Dekkareissa ja jännäreissä loppuratkaisut useinkin (toivottavasti ainakin) ovat niitä yllättävimpiä, mutta erityisesti tämä hieno klassikko pitää imussaan loppuun asti ja yllättää lukijan lopussa täydellisesti.

Minulla on tästä kirjasta kolme erilaista painosta, joista yksi on tämä kuvassa näkyvä kertakaikkisen sympaattinen versio, peruskoululaisille tehty painos, jossa kannet ovat jo kovin kuluneet ja sivutkin alkavat olla vähän repaleiset. :) Tämä monen nuoren lukijan käsissä kulunut kirpparilöytö on minulle erityisen rakas. <3

Kommentit

  1. Minä vähän arvasin tuota Hänen varjonsa tarinan loppua ja olin vähän harmistunut siitä että arvasin sekä siitä että niin kävi. :) Toisaalta, hyvin oli kirjoitettu joten ei se niinkään.

    Kymmenen pientä on kyllä yllärikirjojen klassikko. Muistaakseni tästä minä sain jotenkin jostain vihiä ja se oli todella ärsyttävää kun vähän niin kuin tiesi että mitä.. Sherlock Holmesit ovat yleensä onneksi niin monimutkaisia että niissä minäkään en pääse vihille :D

    VastaaPoista
  2. Minustakin kirjan loppu oli osaltaan aavistettavissa, mutta yksi toinen käänne (äh kun en voi suoraan sanoa mikä kun en halua blogiini spoilereita!!! :D) ennen loppuratkaisua oli todella yllättävä. Siis se että kuka oli mitä kenellekin...

    Minullekin on joskus joidenkin kirjojen kohdalla käynyt niin että joltain kaverilta on lipsahtanut murhaajan nimi tms. tai että olen vahingossa vaikkapa netissä nähnyt sen, ja eihän lukukokemus sitten tietenkään ole enää sama... Sherlock Holmesit ovat aivan nerokkaita! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit