Pentti Saarikoski: Minä rakastan sinua (runohaaste)

(Kuva weheartit)

Otanpa minäkin osaa Jennin K-blogissaan lanseeraamaan runohaasteeseen. Rakastan kauniita runoja, mutta viime vuosina runojen lukeminen on jäänyt miltei kokonaan. Nuorempana rakastin erityisesti Saima Harmajan, Edith Södergranin ja Wislawa Szymborskan runoja, mutta myös Eino Leinon runoista löytyi monia rakkaita suosikkeja. Suuret suosikkini siis löytyvät monen jo edesmenneen runoilijan tuotannosta (edellä mainituista siis enää puolalainen Szymborska elää), ja vähän harmiksenikin minun on myönnettävä etten juurikaan tunne uudemman polven runoilijoita. Tämä runohaaste antoi kuitenkin rutkasti lisäpontta tutustumiseen, joten kiitokset Jennille K-blogiin!

Taidan ottaa tämän runohaasteen ainakin kuukausittaiseksi tavoitteekseni, kenties innostun lukemaan ja postaamaan useamminkin runoja. Aloitan kuitenkin ehkä suurimmalla suosikillani. En juurikaan tunne muuta Pentti Saarikosken tuotantoa, mutta tätä Saarikosken runoa rakastan yli kaiken. Leena Lumi kyseli blogissaan taannoin "sielukirjoja", mutta tämä voisi olla minun "sielurunoni". Ja tämän runon myötä lupaan tänä syksynä tutustua erityisesti Pentti Saarikoskeen!

minä rakastan sinua
niinkuin vierasta maata
kallioita ja siltaa
niinkuin yksinäistä iltaa joka tuoksuu kirjoilta
minä kävelen sinua kohti maailmassa
ilmakehien alla
kahden valon välistä
minun ajatukseni joka on veistetty ja sinua

(Pentti Saarikosken kokoelmasta Mitä tapahtuu todella?)

Kommentit

  1. Voi nyyh. Minä rakastan tätä runoa. Mitään muuta en siitä osaa sanoa. <3

    VastaaPoista
  2. Ihana ja kaunis. Kiitos Sara. Runosi kautta yhtäkkiä muistin, mikä on minun sielurunoni.

    VastaaPoista
  3. Tämä on kyllä mielettömän ihana runo!

    VastaaPoista
  4. Hienoa että osallistuit ja aiot osallistua jatkossakin! Ja hauska sattuma, sillä minullakin on tässä henkilökohtaisena taka-ajatuksena tutustua Saarikoskeen. Luin häntä jo eilen, runokokoelmaa sieltä täältä, pidin kaikesta!

    VastaaPoista
  5. Mäkin pidän tästä erityisen paljon! Tämä on päätynyt jopa erään äikän oppikirjan sivuille..ja teinitkin ovat tykänneet, vaikkeivät oikein välttämättä ymmärtäneet..

    VastaaPoista
  6. Tuo on kyllä yksinkertaisesti yksi maailman kauneimmista runoista. Ikinä.

    Saarikoski on minun suosikkirunoilijoitani, ja hänen tuotantonsa on niin monipuolista, että varmaan kaikille löytyy sieltä jotakin vetoavaa.

    VastaaPoista
  7. Niinpä, tämä runo on niin kaunis! Sekä ajatukselta että äänneasulta. Ja sen tuttuus tekee siitä täydellisen.

    VastaaPoista
  8. Ihana runo, eikä ollut minulle edes tuttu ennestään. Siis kiitos! <3

    VastaaPoista
  9. Katja, niinpä. <3 Tämä runo on puhdasta kauneutta.

    Linnea, nyt minä kiinnostuin... Onko tämä sinunkin sielurunosi, vai jokin muu...? :)

    Susa, <3 !

    Jenni, kiitos vielä hienosta haasteesta! <3 Kävin tänään aamulla lainaamassa repullisen runokirjoja ja olen lukenut niitä ihan kuumeessa. :) Ja tämän sinun haasteesi myötä innostuin yhdestä uudestakin jutusta, siitä ehkä lisää tuonnempana... Lainasin muuten tänään Saarikoskeakin (Pentti Saarikoski, Runot 61-66), ja siinä tämä kyseinen runo oli viralliselta nimeltään Niinkuin vierasta maata. Minä olen löytänyt tämän aikanaan jostain kokoelmasta jossa runon nimenä oli tuo otsikossakin käyttämäni Minä rakastan sinua. Hassua miten nimi on muuttunut matkalla!

    Helmi-Maaria, mielenkiintoista kuulla! Tämä uppoaa varmasti teinityttöihin kauniina rakkausrunona, mutta ainakin minulle tämä on avautunut ja henkilökohtaistunut vasta aikuisena.

    Liisa, olen täydellisen samaa mieltä. Tuossa runossa on kaikki. Oih! <3
    Minä olen aiemmin vähän vierastanut Saarikosken muuta tuotantoa, mutta tänään olen lueskellut useita miehen runoja ja löytänyt muitakin helmiä. Ja nekin, joissa on vahva poliittinen näkökulma, ovat omalla tavallaan vahvoja ja kauniita.

    Erja, niin on. En voinut kuvitellakaan postaavani ensimmäisenä mitään muuta runoa. Tämä se oli oltava. <3

    Karoliina, ihanaa että pidit tästä, ja ihanaa että sain tuoda tänne jotain sellaista johon joku muukin voi uutena ihastua! <3

    VastaaPoista
  10. Uskomattoman kaunis runo, meni ihan iho kananlihalle...

    Tämä Jennin haaste on kyllä hauska, olen törmännyt jo niin moneen hyvään runoon...

    VastaaPoista
  11. Jaana, tämä on kyllä juuri sellainen ihania väristyksiä aiheuttava runo. <3

    Ja olen ihan samaa mieltä, Jennin haaste on ihan loistava! Minäkin olen taas löytänyt runot ihan uudella innolla monien vuosien jälkeen. :)

    VastaaPoista
  12. En tiedä jos olen minäkin vahingossa ottanut osaa runohaasteeseen blogissani, mutta siellä löytyisi ainakin arvonta. Palkintona runokirja - jos kiinnostaa. :)

    VastaaPoista
  13. E-S, tulinkin heti kurkkaamaan blogiisi ja osallistuin arvontaan! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit