Päivä 11: kirja jota vihasin.

Anteeksi nyt vain, kaikki Paulo Coelho -fanit, mutta ainoa koskaan lukemani kirja joka ihan oikeasti on saanut minut lähes raivon valtaan, on Paulo Coelhon Veronika päättää kuolla. Luin kirjan jokunen vuosi sitten, kun Coelho-kuume oli Suomessa suurimmillaan. Tämä oli ensimmäinen lukemani Coelho, ja odotukset olivat korkealla, varsinkin kun jo kannessa lukee Sinead O'Connorin sanoin: "Fantastisin kirja, mitä olen koskaan lukenut".

Mutta voi luoja, mitä kamalaa hölynpölyä tämä kirja oli!! Tässä kirjassa Coelho latelee itsestäänselvyyksiä muka suurina totuuksina, kirjan juoni oli mielestäni lattea ja ennalta-arvattava ja teksti ärsyttävän naiivia ja yksinkertaista. En edes tiedä millä tahdonvoimalla luin kirjan loppuun, mutta kirjan luettuani päätin ettei minun enää koskaan tarvitse tuhlata aikaani näin huonoihin kirjoihin. Kiitos mutta ei kiitos.

Tämän päivityksen ironia piilee siinä että sain juuri äsken luettua loppuun Coelhon Alkemistin, josta vastoin kaikkia ennakkokäsityksiäni pidin kovasti. Keskustelin taannoin ystäväni kanssa Coelhosta ja siitä miten paljon hänen tekstejään inhosin, ja ystävä vakuutti minun aloittaneen Coelhoon tutustumiseni väärästä kirjasta. Hän lainasi minulle omaa Alkemistiaan, jonka vastentahtoisesti suostuin lukemaan. Ja kirjan luettuani jouduin pyörtämään puheeni. Coelholta taitaakin löytyä myös ihan kelpo tekstejä. :) Alkemistista lisää kunhan ensin saan saatettua kirjapäivitykseni ajan tasalle.

Psst, laitoin muuten blogini sivupalkkiin äänestyksen. Haluaisin lukea toukokuussa jonkin varmuudella hyvän kirjan mutta en osaa päättää. Auttakaa. :)

Kommentit

  1. Ihanaa! Minä tulen nimittäin laittamaan juuri tämän saman kirjan haasteeseen tämän päivän kohdalle. Yritän tehdä sen jo tänään, nyt vaan tietokoneongelmat ovat stressanneet liikaa. Minäkin vihasin _koko_ kirjaa. Ja pidin Alkemististä.

    VastaaPoista
  2. Mulla on vähän sama käsitys Coelhosta. Vähän semmoista tekosyvällistä. Mutta pitänee kokeilla Alkemistia joskus :).

    Kauhean vaikean äänestyksen heitit, monta hyvää kirjaa! Olen lukenut kaikki (t. kaikkia kirjailijoita) paitsi Tyrskyt, jota on kovasti kehuttu. Viides lapsi on todella hyvä, mutta kirjan loppuosa on rankkaa luettavaa. Lumen taju on ajatuksia herättävä trilleri. Larryn juhlat taitaa olla ainoa suomennettu Shields, jota en ole lukenut, ja olisi kiva kuulla mitä kirjoitat siitä. Siksi - ja koska olen ymmärtänyt että olet romanttisen/hyvää mieltä tuottavan kirjallisuuden ystävä, taidan antaa ääneni Larrylle! :)

    VastaaPoista
  3. Jo toinen tänään, joka ilmoittaa vihaavansa intohimolla tätä! Enkä kyllä ihmettele :D

    VastaaPoista
  4. Heh, tän on jo muutama maininnut vihatuimmaksi kirjakseen, mutta jostain syystä Veronica on niitä harvoja Coelhon kirjoja, joista itse saan yhtään mitään irti. Kieltämättä Coelholla on kyllä menossa tää koko homma vähän överiksi, mikä on harmi, koska esim. juuri Alkemistin kaltaisia kirjoja olisi häneltä mukavampi lukea kuin jatkuvasti samaa jauhavia "myyttis-filosofis-hömppiä".

    Äh, yritin sanoa, että minä pidin Veronicasta mutta ymmärrän myös miksi kukaan muu ei oikein ole siitä pitänyt :)

    VastaaPoista
  5. Heh, olen samaa mieltä. Tai siis minä luin tämän kirjan ruotsiksi treenatakseni ja en ollut kovin vakuuttunut. Melkoisen "meh"-kirja. Alkemisti on mielestäni varsin hyvä ja itse pidin kovasti Yhdestätoista minuutista, se oli tosin sellainen tilannekirja kerran.

    VastaaPoista
  6. Minun mielestä Coelhon kaikki kirjat on täynnä itsestäänselvyyksiä ja jotain muka ovelaa. ARRRR. Ei kyllä uppoa muhun.

    VastaaPoista
  7. Onpas tämä yllättävää ;) Juuri postasin tästä ja yllätysyllätys, tämä on jonkun muunkin inhokki!

    VastaaPoista
  8. Mä en tykkää Coelhosta yhtään, mutta olen lukenut siltä yllättävän monta kirjaa... ehkä olen halunnut varmistua etten todellakaan tykkää siitä. :) Kaikki ne on aika samanlaisia, tekosyvällisiä. Siedettävin lukemistani taisi olla Paholainen ja neiti Prym, ja Alkemistikin oli kai ihan ok, mutta ei läheskään niin hyvä mitä kaiken hehkutuksen perusteella odotin.

    VastaaPoista
  9. Hassua, että juuri Veronika päättää kuolla on monille se inhotuin Coelho. En itsekään pidä kyseisestä kirjailijasta, mutta mielestäni ainoa siedettävä kirja häneltä on juuri Veronika. Samanlaista hapatustahan siinäkin on, mutta ylipäätän idea siitä, että haluaa elää vasta sitten kun kuulee kuolevansa oli nerokas.

    VastaaPoista
  10. Mä olen lukenut yhden Coelhon kirjan, Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin, vai mikä lie, eikä ole sen jälkeen kiinnostanut koskea Coelhon kirjoihin. :P

    Ehkä vaikkapa Alkemistille pitäisi antaa vielä mahdollisuus, mutta minusta tuntuu, että en osaisi kyllä juurikaan arvostaa Coelhon "viisauksia". :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit