Päivä 26: kirja joka muutti mielipiteeni.


Kuten olen aiemmin tämän haasteen yhteydessä maininnutkin, en nuorempana lukenut koskaan fantasiaa, koska koin ettei sillä ole minulle mitään annettavaa. Jostain syystä minulla oli hyvin ankea mielikuva fantasiakirjallisuudesta, lukematta ainuttakaan fantasiakirjaa ikinä kuvittelin kaiken fantasian olevan samanlaista, vähän outoa, satuja lapsenmielisille aikuisille. On vähän jotain keijuja ja peikkoja, ratsastellaan valkoisilla hevosilla jossain mikämikä-maassa ja välillä kalistellaan miekkoja yhteen. Ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Vuonna 2005 ensimmäinen Narnia-elokuva Velho ja leijona teki tuloaan elokuvateattereihin, ja jostain tuntemattomasta syystä päädyin lukemaan kyseisen tarinan C. S. Lewisin kirjasta Narnia - Kaikki tarinat, ja olin välittömästi aivan myyty! Narnia avasi silmäni täysin uudenlaiselle maailmalle, fantasiakirjallisuuden ihanalle maailmalle. Käsitin pian miten väärässä olinkaan mielipiteineni ollut, ja käsitin myös miten paljon loistavaa kirjallisuutta olinkaan vuosien varrella ehtinyt ylenkatsoa. Sittemmin olen lukenut paljon fantasiaa, ja todella monen tyyppistä fantasiaa. Nykyisin fantasiakirjallisuus on yksi ehdottomista suosikeistani, siitä kiitän Narniaa joka muutti mielipiteeni kyseisestä genrestä kertaheitolla.

Kommentit

  1. Hyvä Narnia! Minä puolestani olen fantasiakirjallisuusteini, kahlasin kirjaston fantasiahyllyä melkoisella tahdilla läpi. Nykyään sitä osaa huomata monen silloin ihannoimansa sarjan puutteet mutta paljon hyvääkin on.. Jos et ole lukeniut Christopher Paolinin Eragonia ja sen jatko-osia, voisin suositella. Paljon perinteisiä fantasiaelementtejä mutta hyvin kirjoitettuna. Ja Guy Gavriel Kayn kirjoja, vähän aikuisempaa fantasiaseikkailua. :)

    VastaaPoista
  2. Minä taas olen fantasiavaiheessani vielä niin alussa että olen ihan haltioissani lähes kaikista lukemistani fantasiaromaaneista. Tai no, en kaikista, esimerkkinä aiemmin tänä vuonna lukemani Noitanainen, joka oli kiistatta huonoin koskaan lukemani fantasiaromaani (ja muutenkin, genreen katsomatta, yksi huonoimpia ikinä lukemiani kirjoja)!

    En ole vielä lukenut Eragonia, vaikka se ja jatko-osa Esikoinen löytyvät omastakin hyllystä. Pitäisikin lukea ne, hyvä kun muistutit! :) Guy Gavriel Kay on aivan vieras minulle, mutta pistän nimen ylös itselleni ja perehdyn asiaan kirjastossa pikapuolin... Kiitos hyvistä vinkeistä Linnea! :)

    VastaaPoista
  3. Halusin vain sanoa tähän tuoreimpaan postaukseen, että olet kirjoittanut "blogivapaapäivieni" aikana monta mielenkiintoista haastejuttua, joihin palaan ehkä myöhemmin kommentoimaan. Nyt täytyy jatkaa blogikierrosta, että pääsen edes jotenkin ajan tasalle ja ehdin tänä iltana vielä lukea kirjaakin, mutta halusin vain sanoa, että luin kaikki juttusi ja ne olivat hyviä. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit