Päivä 21: lapsuuden suosikkini.

Opin lukemaan neljävuotiaana, kun äiti luki minulle pyynnöstäni valtavia määriä Aku Ankkoja päivittäin. Jossain vaiheessa aloin huomata että äiti lyhenteli tai harppoi ohitse puhekuplien tekstejä ja huomauttelin asiasta, ettei siinä niin sanottu. Äiti huomasi pian etten osannut lehtiä ulkoa vaan että olin oppinut lukemaan. :) Siitä alkoi minun lukutoukkaelämäni, aluksi lueskelin rakastamieni Aku Ankkojen lisäksi vain Pupu Tupuna-kirjoja, sekä erilaisia lasten kuvakirjoja joissa oli myös kohtuullisen paljon tekstiä.

Menin kuusivuotiaana ekaluokalle ja pienessä maalaiskoulussamme oli luokkahuoneen perällä mielestäni valtavan kokoinen kirjahylly, maanantait olivat kirjastopäiviä jolloin sai lainata opettajalta kirjoja ja lehtiä kotiin. Olin aivan innoissani, ja ekaluokan alusta asti olenkin raahannut kaikista mahdollisista kirjastoista kotiin repputolkulla luettavaa! :) Alaluokilla ollessani maanantai olikin aina viikon paras päivä! Ekaluokalla Pupu Tupunat saivat jäädä, aloin lainata kotiin aluksi Rasmus Nalleja, Pekka Töpöhäntiä, ja vähän myöhemmin Anni Polvan Tiinoja. Aku Ankka pysyi kuitenkin aina kestosuosikkinani, kirjojen lukemisen lisäksi luin koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan valtavasti Aku Ankkoja (tuli muuten vasta nyt mieleeni että yksi kirjallisuuden mielihahmoistani miesten osalta on ehdottomasti mystinen supersankari Taikaviitta).

Vähitellen, kun äiti huomasi miten paljon rakastan lukemista, hän alkoi viedä minua kylämme keskustan sivukirjastoon, se oli auki kolmena päivänä viikossa ja se oli mielestäni maanpäällinen paratiisi: valtavasti kirjoja kolmessa eri huoneessa, lainattavaa ja luettavaa tuntui olevan loputtomasti. Aluksi lainasimme kirjoja äidin kortilla, mutta jossain kohtaa sain oman kirjastokortin ja aloin käydä kirjastossa jo yksinänikin. Isosiskon kanssa kävimme joskus kaupunginkirjastossa ja ne käynnit ovat jääneet mieleeni huikeina kokemuksina. :) Ja kun vihdoin aloitin seiskaluokan kaupungissa, minusta tulikin samaisen kaupunginkirjaston kanta-asiakas. Kävin kirjastossa parhaimmillaan montakin kertaa viikossa. Peruskouluikäisenä ahmin Tiinojen lisäksi Merri Vikin Lotta-kirjoja, Carolyn Keenen Neiti Etsiviä ja erityisesti Dana-tyttöjä, sekä hevoskirjoja, jotka jostain syystä eivät kuitenkaan ole jääneet erikoisemmin mieleeni. Jossain vaiheessa minulla oli myös pitkähkö sarjakuvavaihe, luin moneen kertaan kaikki mahdolliset Tenavat, Asterixit, Lucky Luket, Ahmed Ahneet ja Tintit jotka sain käsiini.

Varsinaisia lapsuuden suosikkikirjoja minulle tulee mieleen neljä, näistä minulla itselläni on omassa hyllyssä kolme. Nämä kaikki olen lukenut moneen kertaan.


Astrid Lindgrenin Peppi-kirjoista ehdoton suosikkini oli Peppi aikoo merille, jonka luin ihan kirjaimellisesti puhki, kirjasta nimittäin kovassa käytössä irtosivat kannet. Peppi Pitkätossu oli ihan huikea hahmo, pienenä halusin olla samanlainen kuin hän, leikeissäni olin usein juuri Peppi ja lempipehmoeläimenikin oli apina, nimeltään tietenkin Herra Tossavainen. :) Eduard Uspenskin Fedja-setä, kissa ja koira oli myös minulle tärkeä kirja jota aina lainasin kirjastosta, tämä on näistä neljästä ainoa joka minulta puuttuu. Pitäisi hankkia oma kappale jossain vaiheessa...


Mauri Kunnaksen Koiramäen talossa oli suuri suosikkini jonka luin yhä uudestaan ja uudestaan. Rakastin Kunnaksen hienoja kuvituksia. Wil Huygenin kiehtovan Tonttujen kutsun sain joskus joululahjaksi, se onkin tavallaan ensimmäinen lukemani matkakirja. :) Kirjaan on vieläkin joskus mukavaa palata, siinäkin on upea kuvitus josta pienenä jokaisella lukukerralla löysi jotakin uutta ihmeteltävää.

Kommentit

  1. Oi, olin ihan unohtanut Koiramäen! Minäkin rakastin sitä :)

    VastaaPoista
  2. Koiramäki! <3 <3

    Ja minä unohdin Astrid Lindgrenin Melukylän lapset! Se tuli mieleeni hetkeä sen jälkeen kun olin julkaissut päivityksen, enkä jaksanut alkaa sitä enää muokkaamaan. :)

    VastaaPoista
  3. Ihana kirjoitus! :)

    Tuli monia tuttuja ja jo melkeen unohtuneita kirjasarjoja vastaan. Esimerkiksi Dana-tytöt! Ja Neiti Etsivät olivat kyllä ehdoton lempparini silloin n. 10-vuotiaana. :D

    Ja Aku Ankkaa tuli täälläkin luettua ahkerasti. Pieneksi pettymyksekseni olen huomannut ihan vasta viime vuosina, etten saa siitä enää oikein mitään irti. :)

    VastaaPoista
  4. Ioanna, kiitos! :)

    Minä tykkäsin Dana-tytöistä vieläkin enemmän kuin Neiti Etsivistä. :) Vilkaisin muuten taannoin kirjastossa lasten-/nuortenosastoa ja huomasin ettei sieltä löytynyt yhtään Dana-tyttöjä. Eikö niitä lueta nykyisin enää ollenkaan??

    En minäkään ole lukenut Aku Ankkoja aikoihin. Joskus haaveilen että viettäisin pitkän, kuuman kesäpäivän vain Akuja lukien, mutta aina kuitenkin päädyn lukemaan jotain "oikeaa". :D Unohdin muuten tästä lapsuussuosikkilistastani Sudenpentujen käsikirjan, joka oli jossain kohtaa kamalan tärkeä kirja, jatkuvasti lainassa minulla kirjastosta! :)

    VastaaPoista
  5. Tonttujen kutsu näyttää ihastuttavalta kirjalta! Olisi ihanaa lukea tuollaista kirjaa jouluna:)

    VastaaPoista
  6. Siinä on aivan ihastuttava kuvitus! Jos muistan, voisin lukaista kirjan tänä vuonna joulun alla ja kirjoittaa siitä ihan kunnon päivityksen kuvineen. :) Kirja kertoo kattavasti tonttujen elämästä ja tavoista, lisäksi se on jännittävä seikkailukirja ja mukaansa tempaava matkakirja! :D

    VastaaPoista
  7. Ohhoh, onpa harmi, jos Dana-tyttöjä ei enää lueta! Olen nyt vanhempieni luona pääsiäisen vietossa ja jos kirjasto olisi auki niin menisin kyllä tsekkaamaan löytyykö täältä vielä niitä kirjoja.

    Yksi kirjasarja tuli vielä mieleen varhaisteini-iästä: Mystery Club! :)

    Meidänkin naapurustossa muuten luettiin Sudenpentujen käsikirjaa kuin suurempaakin elämän ohjenuoraa. Yhdellä naapurinpojalla oli se omana ja kyllähän se varmasti sai lainata sitä eteenpäin kaikille :D

    VastaaPoista
  8. Ioanna, nyt alkoi ihan kiinnostaa, pitääkin koittaa hakea verkkokirjastosta, löytyykö sieltä yhtään Dana-tyttöjä koko maakunnan alueelta...

    Mystery Club on minulle ihan vieras, sitä en olekaan koskaan lukenut...

    Sudenpentujen käsikirja oli ihan helmi! :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit