Päivä 9: kirja, jota vastoin ennakko-odotuksia päädyin rakastamaan.

Okei, tämä on helppo! Minulla oli aikanaan todella suuria ennakkoluuloja Harry Pottereita kohtaan. Olen ylipäänsä fantasian lukijana vähän myöhäisherännäinen, en nuorempana lukenut ollenkaan fantasiaa enkä kokenut että sillä olisi minulle mitään annettavaa. Löysin fantasiakirjallisuuden vasta aikuisena, vuonna 2005, silloin kun ensimmäinen Narnia-elokuva oli tulossa elokuvateattereihin. Jostain syystä päädyin lukemaan Velhon ja leijonan kirjana, ja yhtäkkiä minulle olikin avautunut aivan uusi upea maailma - fantasiakirjojen maailma! Vähän tämän jälkeen annoin periksi ja aloin kokeeksi lukea Harry Potteria ja viisasten kiveä, ja yllätyksekseni rakastuin Pottereihin aivan totaalisesti! :) Alkuhuumassa luin kolme Potteria kiireellä peräkkäin, sitten oli pakko pitää pieni tauko (joka tosin on venähtänyt, minulla on edelleen loput Pottereista lukematta).

Kommentit

  1. Ihanaa, sinulla tulee olemaan loistavia lukuhetkiä tulevaisuudessa! Pystyisinpä minäkin pyyhkimään Potterit pois muistista ja aloittaa alusta:)

    VastaaPoista
  2. Minä voisin melkein laittaa tämän saman! Minä tosin luin ekan Potterini vähän sen jälkeen kuin Viisasten kivi oli Suomessa julkaistu mutta ennen kuin se oli niin iso juttu. Löysin sen kesänä pikkuveljeni hyllystä kun en jaksanut lähteä kirjastoon ja olin myyty. Ihanat Potterit. Tosin ne kolme ensimmäistä ovat edelleen mielestäni parhaat. :)

    VastaaPoista
  3. Tässä haasteessa melkein hauskinta on bongailla, ketkä kaikki mainitsevat samoja kirjoja samoina päivinä. Minullakin oli tässä Potterit, tosin sillä erotuksella, että esiteininä ja teininä kyllä luin kasapäin fantasiaa, mutta Pottereihin suhtauduin suurella epäilyksellä pitkään.

    VastaaPoista
  4. Sonja, tuo on muuten tuttu tunne! Minäkin joskus ajattelen että voi kun en olisikaan vielä lukenut esim. Gabaldonin Muukalaista ja muita, että olisi vielä edessä päin se nautinto minkä saa kun lukee mahtavaa tekstiä ensimmäistä kertaa. :) Uskon että kun tulee taas sellainen Potter-fiilis, luenkin loput Potterit kerralla loppuun. :)

    Linnea, kolme ensimmäistä Potteria olivat kyllä ihan mahtavia. Ehdoton suosikkini toistaiseksi on Azkabanin vanki. <3

    Miia, olin itse asiassa ihan yllättynyt että tänään niin moni vastasi Potterit! Olen kai jotenkin luullut olleeni ainoa jolla on ollut niin kamalat ennakkoluulot niitä kohtaan. :D Samoin fantasiakirjallisuutta kohtaan minulla oli tosiaan vuosikausien ajan todella negatiivinen käsitys (lukematta yhtäkään fantasiakirjaa ikinä), kunnes onnekseni päädyin puolivahingossa Narnian pariin. Nykyään rakastan fantasiaa, en voisi enää kuvitellakaan elämää ilman sitä. :)

    VastaaPoista
  5. Hei ihanaa, minullakin potterit valikoituivat päivän kirjoiksi :D.

    On kyllä hassua, miten joku kokonainen genre onnistuu pysymään piilossa ja yllättämään täysin.

    VastaaPoista
  6. Tessa, sanos muuta! Toinen genre jota olen vältellyt kuin ruttoa, on scifi. Pitäisi tutustua siihenkin, josko sekin yllättäisi positiivisesti... :)

    VastaaPoista
  7. Ihanaa että aloit lukemaan, minusta Potterit ovat sanoinkuvaamattoman hyviä! Ja paranevat ehdottomasti loppua kohden, joten lue ihmeessä loppuun asti sarja!

    Niin ja sinulla on ihana blogi, jään lukijaksi! :)

    VastaaPoista
  8. Eeva, olen ajatellut että pitäisi varmaan lukea jossain kohtaa koko sarja pötköön, aloittaa siis uudelleen ihan alusta kun edellisestä lukukerratsa alkaa olla jo niin paljon aikaa. :) Potterit ovat kyllä huikeita!

    Ja kiitos paljon, ihanasti sanottu! <3 Tervetuloa lukijaksi, toivottavasti viihdyt! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit