Päivä 29: kirja josta muut eivät pidä mutta minä pidin.

Haasteen alkuperäinen kysymys tälle päivälle oli kirja jota kaikki muut ovat vihanneet mutta jota minä olen rakastanut. En kerta kaikkiaan keksi yhtäkään sellaista kirjaa, joten päädyin vähän muokkaamaan kysymystä, ja sittenkin vastaukseni on vähän ontuva...

Vastaan tähän nyt kirjan, jota todennäköisesti yksikään fiksu ja sivistynyt kirjabloggari ei kai edes lukisi (tai myöntäisi sitä ääneen :D), mutta minä olen lukenut, ja vieläpä kirjasta pitänytkin. En tiedä mitä tämä kertoo kirjamaustani (tai lähinnä kai sen puutteesta) mutta olen viettänyt jokusen hauskan hetken Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirjan parissa. Tässä kohtaa olisi nyt varmaankin hienoa, ylevää ja jopa suotavaa sanoa että hyi olkoon, kirja oli kamalaa sikailua, kieleltään ala-arvoinen, ja suomalaisten parissa täysin yliarvostettu, mutta en vaan voi sanoa niin. Kaikessa karskiudessaan ja törkeydessään kirja oli kuitenkin mielestäni hauska, viihdyttävä ja yllättävän sujuvasti kirjoitettu. Shokeeraan teitä vielä lisää: olen lukenut kesälomakirjoina myös kirjan kaksi jatko-osaa, Tolppa-apinan ja Raskausarpia, ja pitänyt niistäkin.


Renttuilu, juopottelu ja löysäily eivät kuitenkaan selkeästi muuten minua viehätä, siitä kertonee muun muassa se etten taannoin jaksanut innostua sittemmin Finlandia-palkitun Mikko Rimmisen ylistetystä yhdenpäiväromaanista, siis Pussikaljaromaanista. Kirja jäi kesken noin sadan sivun jälkeen, kun en kerta kaikkiaan jaksanut löysiä ja mitäänsanomattomia päähenkilöitä sen enempää.

Ps. Tämän päivityksen kirjoitettuani tajusin että Juoppishan löytyy jopa Keskisuomalaisen sata kirjaa, jotka pitää lukea ennen kuolemaa -listalta sijalta 95!! Ohhoh! Ehken sitten olekaan täysin sivistymätön moukka... :D

Kommentit

  1. Minä olen myös lukenut Juoppiksen ja ne kaksi jatko-osaa. Ensimmäinen osa on mielestäni ihan hyvä ja puolustaa paikkansa jopa sillä sadan kirjan listalla, mutta jatko-osat eivät yllä samalle tasolle.

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä, jatko-osat eivät ole ykkösen veroisia. Nelososaa, Vaippaihottumaa, en sitten jaksanut enää edes lukea... :)

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut kaikki neljä osaa ja viihtynyt oikein hyvin myös. :) Tolppa-apina on paras!

    VastaaPoista
  4. Jee, löytyy siis muitakin Juoppisten ystäviä! :D Juoppohullun päiväkirjat ovat kyllä tosi hauskoja, lukiessa sai monesti nauraa ihan ääneen! :D

    VastaaPoista
  5. Minäkin olen lukenut Juoppista ja nauranut paljon. :) Ekan osa oli hyvä mutta myöhemmistä en tykännyt, kaipa ne toistivat liikaa samaa vitsiä.

    VastaaPoista
  6. Jum-Jum, samaa mieltä, jatko-osat kärsivät vähän saman toistosta. :)

    VastaaPoista
  7. Täältä löytyi vielä yksi Juoppiksesta pitänyt. Ihan mahtavaa, että on tehty kirjoja, jotka tosiaan naurattavat ihmisiä ääneen. Yksi kirjoihin liittyvä kultainen muisto on yläasteelta, kun äidinkielentunnilla eräs poikakavereistani luki Juoppista ja nauroi vedet silmissä pystymättä lopettamaan naurua. Ei sellaista reaktiota voi ihan huono kirja aiheuttaa:)

    VastaaPoista
  8. Sonja, niin on! Minuakin alkoi naurattaa kun luin kommenttisi, voin kuvitella tilanteen... :D Ja minusta on aina hienoa kuulla tai nähdä että nuoret pojat lukevat! Joskus tuntuu että se on nykyaikana vähän liiankin harvinaista...

    VastaaPoista
  9. Olen töissä kirjakaupassa ja monet miesasiakkaat ovat kiitelleet Vuorisen kirjoja ihan siinäkin mielessä, että ovat löytäneet lukemisen ilon. Monet aikuiset miehet eivät ole vuosiin lukeneet kirjoja, mutta mm. Juoppis on herättänyt lukuinnon. Sekin on mahtavaa:) Saattaa olla että samaiset ihmiset eivät lue elämänsä aikana mitään muuta, mutta voi myös olla, että pikku hiljaa he tarttuvat muihinkin kirjoihin.

    VastaaPoista
  10. Tuo on kyllä aivan mahtava juttu, ja melkein voisi sanoa että jo tuon takia Juoppis ansaitsee paikkansa sadan luettavan kirjan listalla. Kirjalla, joka johdattelee ihmisiä (tässä tapauksessa miehiä) lukuharrastuksen pariin, on jo sinällään melkoiset ansiot.

    Kadehdin täällä salaa työpaikkaasi! :D Toisaalta ehkä on parempikin etten itse ole töissä kirjakaupassa, luulen että liian iso osa palkasta menisi joka kuukausi kirjoihin... :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit